ORGANIZAČNÍ ŘÁD
Organizační řád je zpracován na základě vyhl. č. 71/2005 Sb., o základních uměleckých školách (dále jen ZUŠ) a v návaznosti na zákon č. 561/2004 Sb., platné znění zákoníku práce a občanského zákoníku s přihlédnutím ke specifickým podmínkám školy.
I. Všeobecná část
1. Statut
ZUŠ v Liberci byla zřízena jako příspěvková organizace s právní subjektivitou usnesením Zastupitelstva města Liberce č. 61/96 dne 27.8.1996 – zřizovací listinou a její činnost byla do dnešní doby aktuálně zřizovatelem upravována. Úkoly a činnost školy jsou formulovány ve zřizovací listině.
2. Předmět činnosti
Předmětem činnosti školy je poskytování základů vzdělání v jednotlivých uměleckých oborech podle učebních plánů a osnov schválených MŠMT ČR a RVP ZUV a SVP ZUŠ Liberec. Škola je v systému základních uměleckých škol uvedena pod kódem.
3. Všeobecné povinnosti a odpovědnost pracovníků
V rámci svých pracovních povinností je zaměstnanec povinen:
*dodržovat pracovní kázeň a plně využívat pracovní dobu
*dodržovat pracovní řád pro zaměstnance škol a svou pracovní náplň
*plnit příkazy svých nadřízených
*seznámit se s základními dokumenty, vnitřními směrnicemi školy a řídit se jimi
*dodržovat předpisy PO a BOZP
*podrobit se jednou za dva roky preventivní prohlídce
*dodržovat termíny a úkoly stanovené zaměstnavatelem pro vykonávané práce
*bezodkladně oznamovat jakékoliv změny svých osobních údajů, dále případné změny zdravotní pojišťovny, u které je přihlášen
*chránit majetek školy a řádně zacházet s inventářem
*dbát na ochranu zájmů školy jako organizace (tradice, kultura a dobré jméno školy)
*rozšiřovat dobré jméno zaměstnavatele a usilovat o jeho prospěch
*zdržet se jednání, které by mohlo mít pro zaměstnavatele škodlivé následky; případnou
škodu hrozící zaměstnavateli je zaměstnanec povinen podle svých možností odvrátit
*zdržet se jednání, které by poškodilo dobré jméno zaměstnavatele
*nesdělovat pracovně právní záležitosti třetím osobám a nezveřejňovat je
*dodržovat zákon na ochranu osobních dat, zákon o rodině a respektovat práva dítěte
Překážky v práci:
*předvídatelné, právně relevantní překážky v práci oznámí zaměstnanec svému nadřízenému v dostatečném předstihu
*nepředvídatelné překážky v práci sdělí zaměstnanec bezodkladně prvního dne nepřítomnosti v práci a zaměstnavatel si vyhrazuje právo na posouzení relevantnosti překážky s ohledem na obecně závazné pracovně-právní předpisy
*v případě nemoci je zaměstnanec povinen ohlásit svou absenci nejpozději do 10. hodiny dopoledne každého dne trvání pracovní neschopnosti do doby než předloží zaměstnavateli potvrzení o pracovní neschopnosti vydané ošetřujícím lékařem
Povinnost mlčenlivosti:
*zaměstnanec bere na vědomí, že po dobu trvání pracovněprávního vztahu k zaměstnavateli bude zachovávat mlčenlivost o všech rozhodných skutečnostech, o nichž se při výkonu pracovní činnosti dověděl, které se týkají provozu, pracovních metod, pedagogických postupů, obchodních kontaktů a všech dalších skutečností rozhodných pro činnost zaměstnavatele, bez ohledu na skutečnost, zda o nich byl zaměstnavatelem informován nebo se je dověděl z vlastní pracovní činnosti nebo jakkoliv jinak
Zaměstnanec bere na vědomí, že porušení povinností uvedených shora v této kapitole bude též pokládáno za porušení pracovní kázně.
4. Ředitel školy
Rozděluje úkoly vedení školy mezi sebe a své zástupce podle popisu práce, přijímá a propouští pracovníky školy, usměrňuje koncepci výuky a výchovy na škole, rozhoduje o zásadních otázkách mzdové politiky a hospodaření s FKSP, spolupracuje s odborovou organizací (pokud je zřízena) na škole, pečuje o dodržování smluvní, finanční, rozpočtové, evidenční a kontrolní kázně, předsedá a řídí jednání pedagogické rady, odpovídá za vedení předepsané dokumentace na škole.
5. Zástupci ředitele
Zastupují ředitele v době jeho nepřítomnosti v plném rozsahu (v době nepřítomnosti ředitele i jeho zástupců jedná jejich jménem pověřený učitel) a plní samostatné úkoly stanovené náplní práce.
6. Dokumentace školy
*třídní kniha pro kolektivní vyučování
*třídní kniha pro individuální vyučování – hudební obor
*kmenový výkaz individuálně vyučovaných žáků – hudební obor
*výkaz žáků a vyučovacích hodin
*katalog o průběhu studia – hudební obor
*katalog o průběhu studia – nehudební obory
*katalog nastudovaných skladeb
*rozvrh hodin podle žáků a vyučovacích předmětů
*přihláška na ZUŠ
*protokol o přijímání žáků a komisionálních zkouškách
*kniha záznamů pedagogických rad
*kniha úrazů
*požární kniha
*protokoly a záznamy o provedených kontrolách
*kronika školy
*personální evidence
*hospodářská evidence související s provozem
*jednací protokol
*rozhodnutí o zařazení do sítě škol
*zřizovací listina
*zřizovací listina rady školy
*jmenování ředitele zřizovatelem
*statut školy
*školní řád
*plán práce školy
*úhrada za vzdělávání (školné)
*organizační řád
*vnitřní směrnice k ochraně majetku, k vedení účetnictví, k realizaci doplňkové činnosti, o cestovném, pro užívání počítačových programů a ostatních prostředků ICT, k výjezdům žáků, spisového a skartačního řádu, o FKSP, o vnitřním kontrolním systému, o DVPP, o doplňkové činnosti
*vnitřní platový předpis
*smlouvy s partnerskými školami
*hospodářská dokumentace
7. Zastupitelnost správních zaměstnanců
*vzájemná zastupitelnost správce budovy a vrátných (základní úkoly související se
zabezpečením provozu školy)
*vzájemná zastupitelnost uklízeček, případné dočasné rozdělení úklidových ploch
při dlouhodobé nepřítomnosti některé uklízečky podle pokynů školníka
8. Předávání a přejímání pracovních funkcí
Při odchodu pracovníka nebo jeho dlouhodobé nepřítomnosti pověří ředitel vedením agendy jiného pracovníka a stanoví, kdy a jak to musí být učiněno převzetí majetku svěřeného do správy (např. užívání učebních pomůcek, nástrojů…), převzetí peněžní hotovosti se provádí písemně.
9. Organizační schéma školy
ŘEDITEL - ZÁSTUPCI ŘEDITELE - UČITELÉ
HOSPODÁŘKA, ASISTENTKA
ŠKOLNÍK
VRÁTNÍ-UKLIZEČKY
II. Činnosti všeobecného řízení a správy
1. Provoz školy
učitelé plní úkoly podle náplně práce a podle plánu práce školy, respektují vnitřní směrnice ZUŠ a všeobecně platnou pracovně právní legislativu
zástupci ředitele, vedoucí komisí, správní zaměstnanci plní úkoly podle organizačního řádu a pracovní náplně, respektují vnitřní směrnice ZUŠ a všeobecně platnou pracovně právní legislativu
uklízečky a vrátní se řídí pokyny správce budovy a plní úkoly vyplývající z pracovní náplně, respektují vnitřní směrnice ZUŠ a všeobecně platnou pracovně právní legislativu
2. Činnost administrativního a správního charakteru
Archivování písemností: za archiv písemností odpovídají v rámci pracovní náplně hospodářka a sekretářka kolektivního vyučování. Provádějí rovněž vyřazení písemností a dohlížejí na skartaci podle skartačního řádu.
Kabinety hudebních nástrojů, pomůcek a stejnokrojů vedou pověření zaměstnanci (viz příslušné „Organizační opatření“), evidují všechny nástroje podle inventárního seznamu, po dohodě s hospodářkou školy a sekretářkou kolektivního vyučování, pronajímají nástroje zákonným zástupcům žáků. Převzetí hudebních nástrojů se provádí písemnou formou. Pověření učitelé dodržují i další pravidla o nájmech, která jsou stanovena vnitřní směrnicí školy a vyžadují totéž od zákonných zástupců žáků. V tomto smyslu spolupracují s jednotlivými třídními učiteli. Do skladů mají přístup zaměstnanci pouze s pověřenými osobami.
Kabinet notového archivu spravuje pověřený učitel, eviduje všechny hudebniny, půjčuje jednotlivé materiály učitelům pouze písemnou formou.
Kabinet nosičů a knihovnu spravují pověření učitelé, evidují všechny hudebniny, půjčuje jednotlivé materiály učitelům pouze písemnou formou.
Kabinet PHV a HN spravuje pověřený učitel, který odpovídá za jeho provoz a užívání učebních pomůcek.
Do kabinetů je umožněn přístup pouze s pověřeným učitelem. Všechny vypůjčené materiály se vždy na konci roku vracejí do notového archivu.
Všeobecná údržba je prováděna správcem budovy, běžné opravy zajišťuje správce sám, event. ve spolupráci s vrátnými, další opravy řeší po dohodě s vedením školy a majitelem budovy.
Evidence majetku – správa inventáře je v pracovní náplni hospodářky školy. Ve spolupráci se sekretářkou kolektivního vyučování eviduje počet, stav, rozmístění a použití zařízení, nástrojů a učebních pomůcek, přiděluje inventární čísla. Dává návrh na nákup nových přístrojů, učebních pomůcek, didaktické techniky apod. řediteli školy. Vede sklad materiálu. Ve spolupráci se sekretářkou kolektivního vyučování přejímá inventář určený k opravám, zapůjčení, vrácení, vyřazení, eviduje skladový inventář a učebnice. Hospodářka navrhuje provozní rozpočet školy ve spolupráci s ředitelem, fakturuje a sdružuje všechny podklady pro zpracování hospodářské agendy školy.
Pokladní služba je prováděna hospodářkou školy podle vnitřní směrnice ZUŠ k ochraně majetku.
Personální evidence – je prováděna hospodářkou školy, která eviduje mzdy a platy. Eviduje pracovní příjmy, odvody z mezd, výplaty dávek nemocenského pojištění, vypočítává mzdové náležitosti pracovníků. Zpracovává všechny podklady pro mzdové sestavy, kontroluje oprávněnost, správnost a průkaznost mzdových dokladů. Navrhuje a projednává rozpočtovou rozvahu (mzdovou) ve spolupráci s ředitelem školy. Spolupracuje s příslušnými úřady státní správy a samosprávy a s firmou zpracovávající mzdy v celém rozsahu personální a mzdové agendy. Zpracovává a kontroluje statistická hlášení, sleduje stav a pohyb mzdového fondu. Evidenci pracovní doby pedagogických zaměstnanců zpracovává sekretářka kolektivního vyučování.
Vedení předepsané pedagogické dokumentace – předepsaná dokumentace je zpracovávána vedením školy, podle jeho pokynů vedou učitelé třídní knihy, kmenové výkazy, výkazy žáků a hodin, katalogové listy, rozvrh žáků a hodin, zpracovávají tematické a individuální studijní plány, vypisují a vydávají vysvědčení. Průběžnou kontrolu této dokumentace provádějí vedoucí předmětových komisí, zástupci ředitele a ředitel. Třídní knihy spolu s deníkem prací souvisejících s přímou vyučovací povinností jsou v době nepřítomnosti učitele ve škole uloženy na určeném místě ve sborovně a dále slouží jako jeden z podkladů pro evidence pracovní doby.
III. Závěrečné ustanovení
Organizační řád vstupuje v platnost dne 1. července 2023 s účinností od 1. července 2023.
Tomáš Kolafa, ředitel ZUŠ