O ŠKOLE

ZUŠ Liberec byla založena v roce 1925

Základní umělecká škola Liberec s kapacitou 2870 žáků poskytuje vzdělání v hudebním, literárně dramatickém, tanečním a výtvarném oboru. Připravuje své žáky k profesionálnímu studiu i pro amatérskou uměleckou činnost.

Její motto TRADICE-KVALITA-POROZUMĚNÍ vyjadřuje naše nahlížení na umělecké vzdělávání - snažíme se navazovat na tradice naší země, práci našich předků nejen v umění, ale také hodnotách, které ctili a řídili se jimi - snažíme se udržet kvalitu a vědomě porozumět okolí, sobě samému, síle umění, emocím, detailům i celkům - prostřednictvím umění se stát lepším, vnímavějším, kreativním a vyrovnaným člověkem 21. století. 

Z Preambule Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání

"Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Počátky hudebního vzdělávání sahají až do 17. století. Působením vynikajících kantorů v 18. století a vznikem městských hudebních škol v 19. století byla založena tradice organizovaného hudebního vzdělávání v českých zemích. Počet hudebních škol se v době první republiky dále rozšiřoval a tehdy byl nad těmito školami stanoven i odborný dohled školní inspekce. Po druhé světové válce byl zaveden jednotný typ hudebních škol. V šedesátých letech 20. století se tyto školy transformovaly na lidové školy umění, ve kterých postupně vznikaly další obory: taneční, výtvarné a literárně-dramatické. V době tzv. normalizace význam těchto škol poklesl zařazením mezi školská zařizení. Teprve novelizace školského zákona po roce 1989 vrátila lidovým školám umění jejich původní statut školy a dala jim i dnešní název – základní umělecká škola. V současné době jsou základní umělecké školy součástí systému na sebe navazujícího uměleckého vzdělávání.

Základní umělecké školy umožňují podchytit a vzdělávat většinu mimořadně nadaných jedinců a odborně je připravit na neprofesionální uměleckou činnost, popřípadě na studium ve středních a vysokých školách uměleckého nebo pedagogického zaměření a na studium na konzervatořích.

Umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců a dalších kvalitních profesionálů získala základy svého uměleckého vzdělání právě v základních uměleckých školách. Jejich struktura, široká síť a provázanost v systému uměleckého vzdělávání nemá dnes v evropském ani světovém měřítku obdobu."

Podívejte se na video Základní umělecké vzdělávání v Čechách - historie 

The Liberec Elementary School of Arts, with a capacity of 2,870 students, provides education in music, literature, drama, dance and fine arts. It prepares its students for professional study and for amateur artistic activity. Its motto TRADITION-QUALITY-UNDERSTANDING expresses our view of artistic education - we try to follow the traditions of our country, the work of our ancestors not only in art, but also in the values ​​that they respected and followed - we try to maintain quality and consciously understand the environment, oneself, the power of art, emotions, details and wholes - through art to become a better, more perceptive, creative and balanced person of the 21st century. From the Preamble of the Framework Educational Program for Basic Art Education "Art education has a long tradition in the Czech lands. The origins of music education date back to the 17th century. The work of outstanding cantors in the 18th century and the establishment of city music schools in the 19th century established the tradition of organized music education in the Czech lands. The number of music schools continued to expand during the First Republic, and at that time the school inspectorate established professional supervision over these schools. After World War II, a uniform type of music schools was introduced. In the 1960s, these schools were transformed into folk art schools, in which other fields were gradually created: dance, fine arts, and literary and dramatic arts. During the so-called normalization, the importance of these schools decreased by being classified as school facilities. Only the amendment of the Education Act after 1989 returned folk art schools to their original school status and gave them their current name - elementary art school. Currently, elementary art schools are part of the system of the interconnected art school education. Elementary art schools make it possible to identify and educate the majority of exceptionally gifted individuals and to professionally prepare them for non-professional artistic activity, or for studies in secondary and higher education institutions with an artistic or pedagogical focus and for studies at conservatories. Artistic creation is one of the most famous products of our country and most of our world-renowned artists and other high-quality professionals received the basics of their artistic education in elementary art schools. Their structure, wide network and interconnectedness in the art education system are unparalleled today on a European or global scale."

Watch video Basic art education in Bohemia - history

Tradice Kvalita Porozumění